woensdag 23 februari 2011

Bot- en PET-scan

Hoi,

Weer een dag voorbij met onderzoeken. Ik moest 6 uur van te voren nuchter zijn, dus om 8 uur ontbeten en daarna niks meer gegeten. Wel heel veel gedronken. Eerst kreeg ik een injectie voor de bot-scan. Na een paar uur of zo moest ik dan terugkomen om die bot-scan te doen. In de tussentijd hadden we nog een afspraak staan met onze nurse practitioner. Zij vertelde me dat de longfoto's goed waren. Weer een opluchting. Maar dan de tumor. Ik heb blijkbaar triple negatieve borstkanker (TNBC). Dat betekent dat mijn tumor hormoon (zijn 2 soorten van) en eiwit ongevoelig is. Wat betekent het verder? Niets anders dan chemo helpt tegen deze vorm van kanker. Hopen dus dat de chemo aanslaat. Volgende week heb ik een afspraak staan met de internist, diegene kon dan precies vertellen wat dat voor mij betekent. Want dan heeft zij alle gegevens verzameld van alle onderzoeken (bijna alle tenminste). Hopelijk ook het resultaat van m'n lymfeklieren die bij me weggehaald zijn. Pffff, vreselijk al die onzekerheden nog. Ik hoefde vandaag de ECG niet te doen, aangezien ik nog moet herstellen van de operatie. Stickers plakken op wonden was toch niet zo slim en dus bewaren we dat voor volgende week. Na het gesprek moest ik die botscan doen. Weer bij zo'n groot apparaat liggen wat heen en weer beweegt voor toch 10 minuten. Daarna weer wachten voor de PET-scan. In de tussentijd 1 liter water drinken in 2 uurtjes, voor mijn doen erg veel. Moest er ook veel van plassen. Ik werd geroepen. Er werd gevraagd of ik aan een onderzoek wilde meedoen hoe wij als patienten ervaren voordat de PET-scan uitgevoerd wordt. Ja is goed heb ik gezegd. Moest wat vragen beantwoorden en kreeg plakkertjes op m'n lichaam. Ik kreeg nog diazepam en daarna mocht ik op bed gaan liggen met een deken over me heen. Ik kreeg weer een radioactief goedje ingespoten. Nu mag ik gaan rusten en de zuster komt over een uur terug. Een uur? Ik ben wat gaan indutten. Toen mocht ik opstaan en ff weer naar de wc gegaan voordat ik de PET-scan deed. Ik moest op m'n buik liggen. Oops, heb nog pijn, maar 't ging net. Wilde ook perse dat het onderzoek zo compleet mogelijk gedaan werd, dus ff m'n kiezen op elkaar en gaan liggen. En daarna op mn rug liggen. Geen idee hoe lang dit allemaal geduurd heeft, maar ben zeker 2 a 3 uurtjes weggeweest volgens JP. Eindelijk was ik om 5 uur klaar voor vandaag, ik kon alleen aan eten denken. Dus ff boodschapjes gedaan, en dan fooood!
Nu mag ik eindelijk ff rusten. Yuna slaapt bij opa & oma en JP heeft jammer genoeg nachtdiensten. Maar goed, we hebben iets leuks in het vooruitzicht... een weekendje weg met vrienden. Kijk er nu al naar uit :-)

Groetjes,
Grace

1 opmerking:

  1. Hallo Grace, al surfend naar "triple negatieve borstkanker" kom ik op jouw blog terecht. Ik ben Sandra, 51 uit Arnhem en heb zelf ook triple negatieve bk gehad (afkloppuuuh!). Ik kreeg mijn diagnose op 19 november 2007 en mijn laatste chemo kreeg ik op 1 juli 2008. Nu gaat het goed met mij! Ik hoop dat alles met jou ook zo goed zal gaan, en ik ga jouw blog zeker volgen. Als me dat lukt, want ik ben niet al te handig op de computer en dit is "mijn eerste blog" ; - ) .
    Ik wens je veel kracht, sterkte, licht, moed en liefde! Knuf van Sandra

    BeantwoordenVerwijderen