dinsdag 8 februari 2011

Erfelijkheidsonderzoek

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we een afspraak gehad in het AVL, bij de polikliniek familiaire tumoren. Hier kunnen ze bepalen of je een tumor hebt gekregen omdat je er genetisch aanleg voor hebt, of dat het op zichzelf staat. Ze legde uit dat dit onderzoek tot voor kort (en in andere ziekenhuizen nog steeds) pas 2 jaar na de behandeling werd gedaan om te zien hoeveel kans op herhaling je hebt. Tegenwoordig (in het AVL dus) doen ze dit al tijdens het onderzoek. Zo kunnen ze die uitslag meenemen in de keuze voor de juiste behandeling zelf. Dit kan betekenen dat je beter kan kiezen of bijvoorbeeld alleen de tumor kan worden verwijderd of dat het beter is om beide borsten te amputeren. Ze legde uit dat een ieder van ons de genen BRCA1 en BRCA2 heeft (ook mannen) en dat die (wanneer ze defect zijn) verantwoordelijk kunnen zijn voor borstkanker. In de meeste gevallen komt dit voort uit de BRCA1 gen. Dat willen ze bij mij dus ook onderzoeken of ik die 'foute' gen heb. We hebben in het gesprek van een uur ook besproken hoe mijn stamboom er ongeveer uitziet. Zo kan zij een kansberekeningen maken, die wij en de artsen meenemen in de behandeling.
Heb me dus weer laten prikken voor een DNA-onderzoek, bah blijft een naar gevoel voor mij (en helaas zullen er meer volgen). Over 4 a 5 weken zouden we al een uitslag van die DNA kunnen krijgen.
Er komt inderdaad zoveel informatie op je af en er is nauwelijks tijd om na te denken. En ook omdat de behandeling nog niet bekend is, is er veel van: als dit gebeurt dan kan je dit doen, maar als dat gebeurt dan kan je weer dat doen of juist dit doen. Zo veel mogelijkheden dat je eigenlijk ook weer niet kan nadenken. Dus afwachten op donderdag voor de uitslag van de MRI. Woensdagmiddag gaan ze over m'n behandeling bespreken en dan hoor ik dat dus donderdagochtend wat het is geworden.

Groetjes,
Grace

Geen opmerkingen:

Een reactie posten