woensdag 16 februari 2011

Echo lever, biopsie + marker plaatsen en longfoto

Hai,

Vandaag weer wat onderzoekjes gehad. We begonnen met een lever-echo. De radioloog ging snel te werk en maakte veel foto's van alle kanten van mijn lever. Direct toen hij klaar was zei hij met een glimlach dat alles er goed uit zag. Dat was een opluchting, want wij konden weinig wijs worden op wat we op het scherm voorbij zagen komen.
"En nu deel 2, de biopsie" zei hij. Hij begon me uit te leggen hoe een biopsie werkte enzo, maar dat had ik al eerder meegemaakt (wist hij niet). Toch blijft het eng. Eerst met een dunne naald voor de verdoving en daarna haalde hij 3 keer wat weefsel uit de tumor met een klein apparaatje met een dikke naald. En toen was hij nog niet klaar, want de marker moest nog geplaatst worden. Ik kreeg een ander soort marker (minder radio actief), zodat ik Yuna de komende maanden gewoon zo lang als ik wil tegen me aan kan knuffelen. Al die tijd heb ik mijn ogen maar dicht gehouden. Ik wil er zo weinig mogelijk van meekrijgen. JP heeft wel gekeken.
De radioloog zei dat ik wel een blauwe plek hiervan zal krijgen. Was het net wat hersteld van de vorige biopsie, krijg ik weer een blauw plek!
Gaasje en plastic sticker er op en ik mocht weer gaan wachten voor een mammografie. Mammo??? Ja, maar dit keer wordt het niet zo geplet hoor zeiden ze. Ze willen alleen zien of de marker wel goed zit. Tja, wat moet dat moet dan maar. Dus toch wel geplet hoor, alleen wel minder pijn, maar dat was misschien nog de verdoving die zijn werk deed.
Nu mochten we weer gaan wachten voor de volgende afspraak. We waren gelukkig snel aan de beurt en het was een kwestie van foto's maken van m'n longen. De uitslag daarvan krijg ik denk ik (hoop ik) volgende week.
Het wordt een drukke week volgende week. Aangezien ze nu weten dat onze kinderwens niet meer van toepassing is, hebben ze me gelijk gepland voor een operatie en voor de chemotherapie. De operatie is a.s. dinsdag. De maandag ervoor zal er eerst met een blauw vloeistof in de tumor worden gespoten, om er daarna om de paar uur foto's van te maken. Ze kunnen daarmee zien welke klieren verbinding maken met de tumor en die klieren gaan ze er dan uit halen dinsdag.
Woensdag wordt voor mij ook weer een drukke dag. Ik krijg eerst een injectie voor de botscan, daarna een ECG (hartfilmpje), daarna bloedafname, daarna de bot-scan zelf en als laatste nog een PET-scan. Dat is een soort MRI, maar het hele lichaam wordt gescand en de contrastvloeistof is radioactief. Daar tussendoor ook nog een afspraak bij onze nurse-practitioner, die me dan uit gaat horen over mijn ziektegeschiedenis en een lichamelijk onderzoek zal doen. Ik laat het wel weer horen hoe het was.

Groetjes,
Grace

1 opmerking:

  1. Lieve Grace, Wat doe je het ontzettend goed!!
    Fijn dat we op deze manier op de hoogte kunnen blijven van al wat er gebeurt.
    We wensen jou en J.P veel sterkte.
    Ria en Paul.

    BeantwoordenVerwijderen