woensdag 2 maart 2011

Uitslagen

Hai,

Vandaag hadden we een afspraak bij de internist. Internist? Wat zou zij eigenlijk voor rol spelen bij mij? Hele ochtend in spanning gezeten tot die afspraak. Ik verwacht namelijk wat uitslagen te horen vanmiddag. Eindelijk waren we aan de beurt. Zij is verantwoordelijk voor de chemo die ik aanstaande vrijdag mee begin. Verder vroeg ze of we al uitslagen hadden gehoord. Niet dus. PET- en botscan, ejectiefractie waren goed! Weer een opluchting. Maar.... in 1 van de 4 lymfeklieren die bij me weggehaald zijn, is wel een kleine tumor gevonden van een halve cm. Deze klier was in mijn linkeroksel weggehaald. De andere 3 klieren waren wel schoon. We moeten dus snel aan de chemo beginnen. Weer krijgen we informatie over de chemokuren. Ze/we gaan dit allemaal stap voor stap bekijken in elk geval. Eerst krijg ik 3 maal om de 2 weken chemo. Dit wordt met een infuus gedaan. Na afloop mag ik dan naar huis toe. De volgende dag krijg ik van een wijkverpleegkundige nog een prik thuis. Dit is een medicijn dat het beenmerg stimuleert tot de aanmaak van witte bloedlichaampjes.

Door de chemo kunnen er verschillende dingen optreden. We kregen wat informatie mee en er stond een lijst van bijwerkingen. De belangrijkste haal ik er ff uit: misselijkheid, braken, smaakverandering, invloed op de werking van het beenmerg, onprettige smaak tijdens toediening, vermoeidheid/verminderde energie, irritatie en/of ontsteking van het mondslijmvlies, haaruitval, klachten die lijken op een blaasontsteking, invloed op werking van de hartspier, zwaar gevoel in arm, irritatie van ogen......

De arts vroeg ook of ik mee wilde doen aan een onderzoek over deze tumor (triple negatief borstkanker). Ik heb daar ja op gezegd. In elk geval ja op het laten onderzoeken van de tumor zelf. Nadat ik namelijk 3 keer deze chemo heb gekregen (dus over 6 weken) krijg ik opnieuw een MRI-scan. Dan gaan ze kijken of mijn tumor geslonken is. Afhankelijk van die uitslag gaan ze verder kijken of ik doorga met deze chemokuur of ik krijg een andere soort chemo.

Pfff weer zoveel info. De arts vertelde me in elk geval dat ik waarschijnlijk over 16 weken geopereerd word aan de tumor. Maar niets is zeker. Het hangt allemaal van mijn tumor af wat die gaat doen de komende weken.

Na dit gesprek had ik nog een ECG gedaan. We kregen een kopie mee. Morgen hebben we een afspraak bij de radioloog. Benieuwd wat zij me gaat vertellen. Het viel me op dat ik alle personen die ik heb gesproken (artsen, nurse practitioners, verplegers etc) op 1 na (de anesthesioloog) vrouwen zijn. Wat er op de achtergrond over mij besproken wordt niet meegerekend natuurlijk, want daar zaten wel weer mannen tussen.

Groetjes,
Grace

1 opmerking:

  1. Als toevoeging op deze laatste blog van Grace, doe ik er mijn journaal van vandaag bij als reactie. Dit journaal houd ik al sinds het begin bij en geeft wat extra informatie. Zeker omdat e.e.a. nu wat duidelijker begint te worden m.b.t. de kanker van Grace en de daarbij behorende behandeling. Misschien interessant om ook dat eens te lezen. Privé-onderwerpen en namen van artsen heb ik weggelaten.

    Groetjes, JP


    Woensdag 2 maart 2011, 13:30
    GESPREK INTERNIST ONCOLOGIE
    Een gesprek gehad met Dr. .... In het begin van het gesprek gaf ze al aan dat zij over een maand in een ander ziekenhuis zou gaan werken en dat wij dan verder zouden worden geholpen door Dr. .... Vervolgens van haar een reeks uitslagen gekregen.

    Op de botscan waren geen uitzaaiingen zichtbaar.

    De ejectiefractie van Grace is 70%. Dit is de hoeveelheid bloed, welke bij iedere hartslag uit een vol hart (100% gevuld) geduwd wordt. Tussen de 60 en 70% is goed, maar 40% is ook nog normaal.

    Op de PET-scan waren geen uitzaaiingen waarneembaar. Wel direct nabij de tumor zaten uitzaaiingen, maar dat was te verwachten en daardoor was het juist weer extra duidelijk dat dit elders in haar lichaam niet het geval was. Ook was er extra activiteit in de darmen zichtbaar, maar dit werd wederom aan de stress van Grace geweten. Ze zouden het wel in de gaten houden en mogelijk in een later stadium nog wel gaan onderzoeken.

    Hoewel we eigenlijk deze uitslag morgen per telefoon pas zouden krijgen van de chirurg ..., werd ons verteld dat er in 1 van de 3 verwijderde lymfeklieren in de oksel (nabij de tumor is dus blijkbaar maar 1 lymfeklier verwijderd) wel een uitzaaiing was gevonden. Het ging om een kleine tumor van 5mm groot. Toch was dit geen aanleiding om alle lymfeklieren uit de oksel te gaan verwijderen, maar wel een extra reden om aan te vangen met de chemo. Misschien zou de oksel nog wel bestraald moeten worden, maar dat was nu nog niet te zeggen.

    Grace heeft via de mail al toezegging gedaan om extra PET-scans te ondergaan. Dit voor extra onderzoek in het belang van de wetenschap (formulier moeten we nog tekenen en insturen). Gevraagd of deze scans nog een extra gevaar voor Grace zelf opleverden en of ze ook worden betrokken in Grace’ eigen onderzoek. Antwoord was respectievelijk nee en ja, al was de MRI bepalend voor welke stappen er genomen moeten worden in het chemo-traject.

    Gevraagd of de kanker van Grace nog steeds in fase I verkeerde. Antwoord: ja.

    Gevraagd of de keuze voor deze chemo-mix (ddAC) de meest voor de hand liggende was voor triple-negative breast cancer. Hun ervaring was van wel en de bedoeling was dat de tumor na 3x chemo toegediend te hebben gekregen, 25% of meer moest zijn gekrompen. Zichtbaar gemaakt met de MRI-scan. Zou dit niet het geval zijn, dan zouden ze wellicht gaan nabehandelen met een Taxane chemokuur (1x per week, 12 weken lang).

    Gevraagd hoeveel kans van slagen de behandeling van Grace had. Het eindresultaat was nog niet te zeggen, maar in 40% van de gevallen waren vrouwen met haar subvorm van kanker (de triple-negative dus) na 6x chemo toegediend te hebben gekregen (ongeveer 16 weken), al helemaal kankervrij. Hoepen dus dat Grace bij die 40% mag horen! Dit betekende niet dat Grace (mocht ze tot die 40% behoren) geen operatie meer hoefde te ondergaan. Meestal werd die nog wel gedaan. Daarbij was de kans erg groot dat de kanker bij Grace erfelijk was, ook al was die uitslag er nog niet definitief (uitslag DNA-onderzoek is 22 maart a.s.). Dat alleen al was voldoende aanleiding voor een operatie.


    Mijn journaal was nog wat langer, maar een reactie op de weblog mag niet langer zijn dan 4.096 tekens.

    BeantwoordenVerwijderen