vrijdag 4 maart 2011

1e Chemo

Hoi,

Moe, moe, moe en nog eens moe. Dat ben ik vanaf vanmiddag alleen maar. Vanochtend vroeg opgestaan om naar AVL te gaan. Zenuwachtig, want nu gebeurt het eindelijk. We waren ruim op tijd, maar onze verpleegster niet. Had problemen met OV had ze gezegd. Maar goed, eerst gesprek gehad over wat ik als chemo krijg, de bijwerkingen en waar we allemaal moeten opletten thuis en wat ik moet innemen van medicijnen. Da's nogal wat. We werden naar een kamertje voor 2 personen gebracht. Er lag al iemand aan het infuus, dat was haar 6e en laatste kuur. En ik mocht op een stoel gaan zitten. Ze konden maar moeilijk mijn ader vinden, maar uiteindelijk werd ik door een andere verpleegster geholpen. Eenmaal infuus erin, kreeg ik eerst een zoutoplossing voor 10 minuutjes en daarna kreeg ik 2 grote dikke spuiten met een rode vloeistof. Dit werd heeel langzaam ingebracht. Weer na 10 minuutjes zoutoplossing kreeg ik een zakje infuus. Dit duurde ongeveer een half uurtje. Daarna als laatste weer 10 minuutjes zoutoplossing. Ik mocht weer naar huis. Maar voordat we naar huis gingen, haalden we toch nog de laatste spulletjes waar we niet op voorbereid waren voor als 1 van de bijwerkingen bij mij optreden. Plastic handschoenen en een emmer (en ook wat mini-kadootjes voor Yuna, want we zien haar toch wat minder). Thuis aangekomen voelde ik al dat ik moe ben, en dat werd steeds meer en meer. Ik wilde alleen maar liggen en heb gelukkig ook klein beetje gedut. Maar de moeheid daarna was er nog steeds. De misselijkheid was er ook wel, maar niet extreem. Het gevoel van spierpijn over je hele lichaam alsof je de griep gaat krijgen, heb ik nu ook. Ik moet 2 liter vocht op een dag drinken. Dus flesjes met mijn naam erop is van mij alleen. Want daar moet ik ook erg goed voor oppassen. Alles wat van mijn lichaam komt, is chemisch zijn en dus kan het schadelijk zijn voor anderen die gezond zijn. Ze hadden ook aangeraden om het beddengoed zo vaak mogelijk te wisselen voor de komende week. We hebben maar een extra bed naast ons bed gezet, zodat dit makkelijker te verschonen is. De WC boven is alleen voor mij en deze moet ik 2 keer spoelen als ik daar gebruik van heb gemaakt en de WC beneden voor de rest. JP heeft een brief opgeplakt ter herinnering. Dat wilde Yuna ook voor beneden. Dus is ze zelf gaan knutselen, lief he? Nu staat er op de WC beneden Yuna en papa. Veel eten kon ik vandaag niet zo, toch wel die misselijkheid. Ik ga nu naar bed, veels te moe.

Groetjes,
Grace

Geen opmerkingen:

Een reactie posten